CONSULTA

RESULTAT DE LA CONSULTA SOBRE LA REDUCCIÓ DEL WIFI
(1)    Aquesta consulta es pensava realitzar inicialment en un Claustre, però després es va decidir realitzar per Departaments, per si es possibilitava així un procés de discussió o conscienciació.
(2)    La consulta es va realitzar sobre un total de 48 professors i 4 membres del personal no docent (consergeria i secretaria). Es podia haver estès la consulta també a altre personal del centre (EAP, personal de neteja) 
(3)    Hem rebut 48 respostes sobre un total de 52.
(4)    A la pregunta n.1: “Acceptaríeu habituar-vos a la connexió per cable a internet’” es van obtenir els següents resultats:
⦁    SI: 44 – 92%
⦁    NO: 4 – 8%
(5)    A la pregunta n.2: “Consideraríeu positiu reduir l’ús del wifi a unes aules específiques (o a uns dies específics)?”, es van obtenir els següents resultats:
⦁    SI: 40 – 83%
⦁    No: 7 – 15%
⦁    No sap / no contesta: 1 – 2%
(6)    A la pregunta n.3: “Estaríeu d’acord en que el resultat d’aquesta consulta fos vinculant?”, es van obtenir els següents resultats:
⦁    SI:  31 – 65%
⦁    NO: 14 – 29%
⦁    No sap / no contesta: 3 – 6%
(7)    La conclusió general és que si que existeix una massa crítica o cultura de centre suficient per a donar el pas de decidir reduir l’ús del wifi.

PROPOSTES DE POSSIBLES (O RECOMENABLES) ACTUACIONS

(1)    Queda el problema de la viabilitat del pas a l’acció. Abans de res cal aclarir que es tracta de reduir l’ús i l’emissió de tres xarxes wifi: educat1x1, docent, i eduroam. És per això que hem cercat informació sobre:

(1.1)    Alguna forma de contacte amb els col·lectius “espai sense wifi”, “escoles sense wifi”. Sense cap resposta per correu, de moment. Tenim el telf. 912 999 411 (Fundació VIvosano)

(1.2)    Si hi ha hagut, a Catalunya, algun centre educatiu que hagi “desinstal·lat” el wifi:
⦁    Només hem trobat la referència al col·legi d’educació primària Martinet de Ripollet. Telf. 935 94 75 22

(1.3)    Informació addicional:

⦁    Al país basc hi ha diverses escoles que han desinstal·lat el wifi. La primera escola va ser la Lezo Herri Escola de Guipúscoa. El context és el de la implementació de Escola.2.0. pel govern basc. Existeix també una plataforma de 17 centres a Àlaba (...)

⦁    Hi ha un centre a Valladolid, que ha desinstal·lat el wifi. Aquest centre ha preferit no ser conegut. A Astúries també hi ha un centre, el  Col·legi Públic Maestro Casanova, de Cangas de Narcea, que està realitzant el pas del wifi al cable, per a la connexió a internet.

⦁    A Galicia existeix una campanya de resistència a la implementació del projecte Abalar a 5e de Primària i a 1r d’ESO.

(1.4.)    El context o situació de les escoles a Espanya i a altres comunitats autonòmiques és el de, des de fa dos anys,  la implementació del que aquí, a Catalunya, ja s’ha realitzat i abandonat com projecte 1X1 (portàtils connectats per wifi, pissarres digitals, etc). El moment de l’opinió de la resistència al wifi és més favorable ara, com inexistent era fa quatre anys. No obstant, també la resistència dels centres és més costosa, donat que els mateixos centres han d’assumir el pagament de la instal·lació de les connexions per cable  (pensat en una aula que ha de permetre la connexió a tots els portàtils dels alumnes).

(2)    És encoratjador pensar que hi ha ja una escola pública catalana que ha tingut èxit en prescindir del wifi. Però també és decebedor pensar que es tracta d’una escola de primària, i que les diferències poden ser notables, alhora d’aplicar-les al nostre cas:

⦁    L’escola Martinet de Ripollet va encarregar un informe tècnic extern.
⦁    En aquest informe tècnic es declarava que la intensitat dels camps electromagnètics era molt elevada. Al límit del que l’amplia legislació espanyola permet. Els emissors o repetidors de wifi eren antics.
⦁    És probable que la xarxa eduroam no estigui present en els col·legis de primària.

(3)    Com que el centre IES J.L.Sert de  Castelldefels és un centre públic, el subjecte propietari de les xarxes de wifi és l’Administració, el claustre de professors o la direcció no pot decidir “treure” les xarxes wifi. Es poden realitzar preguntes, consultes o peticions, però res més.

Encara que l’Administració permetés, puntual i excepcionalment, que un centre no fes ús del wifi, aquesta decisió només afectaria a les xarxes “Educat1x1” i “Docent”.

El problema és la xarxa “eduroam”. Es tracta d’una xarxa que deriva d’una implementació internacional d’institucions educatives (principalment, universitàries) i d’investigació.

https://www.eduroam.org/gfx/world-map.png



⦁    El subjecte propietari de la xarxa “eduroam” o a qui correspon haver subscrit aquest acord internacional o compromís que implica a tots els centres subministrats és XTEC. Per tant, és a XTEC a qui hauríem de consultar sobre la desinstal·lació del wifi. La forma de contactar amb XTEC és el telf de SAU 902 532 100.

(4)    Les actuacions que proposem quedem reduïdes a dues:
⦁    Consultar al SAU del XTEC
⦁    Proposar la mínima mesura de desconnectar els repetidors de wifi de les aules de primer d’ESO, per al curs 2014-2015 (probablement, els tècnics de XTEC dirien que una desconnexió parcial és impossible i que la xarxa de wifi està instal·lada d’aquesta manera, cosa que s’hauria de verificar)
⦁    Desconnectar el wifi a tot el Centre ( i en tot cas , si no hi ha una altra solució, connectar-lo només la setmana en que es fa el crèdit de síntesi). Al mateix temps tenir una entrada de wifi independent que es pugui connectar a la biblioteca per tal de mantenir l’EDUROM per consultes i en possibles treballs de recerca.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada